Siunausta vuodelle 2017

Ilmestys kirjassa todetaan Filadelfian seurakunnalle ”…tosin on voimasi vähäinen”. Viime syksynä jouduin huomaamaan, että vaikka intoa ja halua on niin ikää karttuu ja jossain vaiheessa alkaa väsykin painamaan. Oli pakko hellittää hetkeksi. Toki näitä sivuja seuranneet ovat huomanneet tämän varmaan jo jonkin aikaa sitten. Sivujen päivitys ei ole ollut sillä mallilla kuin pitäisi. Juttuja ja uutisia tänne mahtuisi ja kalenterin päivityksetkään eivät aina ennätä ajallaan.

Väsyttää tai ei niin uusi vuosi pyörähti jälleen käyntiin. Mitä se tuo tullessaan? Kaipa noita tinojakin vielä jossakin joku on valanut vaan ei taida vastaus kysymykseeni sieltä löytyä. En myös tässä yritä siihen vastata, koska vain Jumala tietää mitä edessämme on. Jos katsomme taaksepäin ja mietimme yhteiskuntamme kehitystä ja henkisen ilmapiirimme muutosta niin on helppoa todeta, että tuskin tämä ilmapiiri ainakaan paremmaksi kristittyjen kohdalla on muuttumassa tulevanakaan vuonna. Viimeiset 30 vuotta ovat olleet melkoista kristinuskon peruspilarien murtamista ja ilmapiirin kääntymisetä kielteiseksi Jeesuksen seuraajille. Mistään vainosta emme voi puhua, mutta tietämättömyys Raamatusta ja sen sanomasta lisääntyy ja jo se automaattisesti sulkee uskovia ytimen ulkopuolelle.

Mitä Raamattu lupaa tulevaisuudellemme? Jeesus itse opetti aikanaan opetuslapsilleen, että vaikeuksia on odotettavissa mikäli haluatte Häntä seurata. Jeesus tiesi, että he vainoavat Häntä ja tulevat vainoamaan myös Hänen opetuslapsiaan. Sanoma oli radikaali ja sen vastaanottaminen vaatisi kaiken vanhan hylkäämistä, joten vaikka sanoma oli ja on hyvä, niin sen vastaanottaminen ei tule olemaan helppoa. Eikä tämä ole kahdentuhannen vuoden aikana muuttunut miksikään. Yhden tärkeän asian Jeesus aikanaan lupasi; Hän lupasi olla omiensa kanssa aina.

Riittääkö Jeesus meille uskoville? Mitä odotamme tältä vuodelta? Jos Jeesus riittää niin voimme olla valmiita myös siihen, jos maamme henkinen ilmapiiri synnyttää joku päivä jopa vainoja kristittyjä kohtaan. Ehkä näin vuoden alussa kannattaisi lukea Ilmestyskirjan alun sanomat seurakunnille ja miettiä minkä noista sanomista Jeesus Pyhän Henkensä kautta antaa juuri minulle ja sinulle? Millaisia kristittyjä olemme ja millaista kristillisyyttä seurakuntamme edustaa? Jospa tuo sanoma Filadelfialle olisi totta muulta osiltakin kuin vähäisen voiman kohdalta.

Markku Tiitinen

Comments are closed